Felnőttként nehéz megtanulni egy második nyelvet. A folyamat azonban könnyebb lehet, ha sportolás közben is gyakorlunk. A legújabb kutatások kimutatták, hogy a nyelvórák alatti fizikai aktivitás fokozza az emberek képességét az új szókincs memorizálására, megőrzésére és megértésére.
Az eredmények új bizonyítékkal szolgálnak arra, hogy a szellemi munka serkentéséhez meg kell mozgatni a testet.
Sok tudós úgy véli, hogy a testmozgás olyan módon változtatja meg az agy biológiáját, hogy az képlékenyebbé és fogékonyabbá válik az új információk befogadására; ezt a folyamatot nevezik plaszticitásnak. A mozgás és a tanulás közötti kapcsolatról azonban még sok kérdés maradt, többek között az, hogy a mozgás az óra előtt, alatt vagy után a legelőnyösebb-e, valamint, hogy mennyi és milyen típusú mozgás a legmegfelelőbb.
Hogyan tanuljunk és mozogjunk egyszerre?
A nyelvtanulás érdekes. Gyermekként szinte mindannyian könnyen megtanultuk az anyanyelvünket, nem kellett formálisan tanítani, egyszerűen csak magunkba szívtuk a szavakat és a fogalmakat. A felnőttkor kezdetén azonban az agy elkezdi elveszíteni a veleszületett nyelvi képességek egy részét. Kevesebb plaszticitást mutat a nyelvvel kapcsolatos területeken, így a legtöbbünk számára nehezebb a második nyelv elsajátítása gyermekkor után.
Hogy megnézzék, milyen hatással lehet a testmozgás erre a folyamatra, a kutatók 40 főiskolás korú férfit és nőt vettek fel, akik angolul próbáltak tanulni. A diákoknak nem okozott különösebb nehézséget a második nyelv elsajátítása, de a nyelvtudástól még messze voltak. A diákok két hónap alatt nyolc szókincsfejlesztő foglalkozást végeztek. Az egyes órák végén azok, akik kerékpáron tekertek, jobban teljesítettek, mint azok, akik ültek.
Ebben a kutatásban azonban viszonylag könnyű testmozgást végző egyetemi hallgatók vettek részt, és nem tudni, hogy más típusú testmozgást végző emberek ugyanilyen eredményeket érnek-e el. Az eredmények azt sugallják, hogy a tanulás javul, ha fizikai aktivitással kombináljuk. Ezek a javulások pedig túlmutatnak a memorizálás egyszerű segítésén.