A sportkocsik kapcsán eddig bizonyára mindig a különféle benzinfaló szörnyetegek juthattak az eszünkbe, hiszen az igazán agy sebességet csak a hatalmas lóerővel ellátott gépcsodákból tudták kisajtolni az autógyártók, amelyek mellé gyakran egy egész benzinkútra is szükség volt.
Az ilyen sportautóknak a környezeti terhelése tehát rendkívül magasnak tekinthető, de nem kizárt, hogy a jövőben elfeledhetjük ezeket a sztereotípiákat, lévén nemrégiben elkészült a világ első olyan sportkocsija, amelyet nem benzinmotor, hanem napelem hajt.
Extra könnyű váz, kiváló gyorsulás
- Magyar napelemes autó is készült már, nézd meg: Klikk Ide!
Az Immortus névre keresztelt gépkocsit még tavaly novemberben, a SEMA autós show keretein belül mutatták be a nagyközönség számára, és a kivitelező nem valamelyik nagy és gyakorlott autógyártó, hanem egy aprócska ausztrál strartup cég volt, név szerint az EVX, akik azzal a céllal hozták létre saját vállalkozásukat, hogy megalkossák a földkerekség első olyan sportkocsiját, amely azon túl, hogy akár versenyzésre is alkalmas, kizárólag napelem hajtja.
A gépkocsi szuperkönnyű vázat kapott, ezáltal alig 250 kilogrammos, szénszálas karosszéria biztosít utasainak védelmet a széltől és a külső hatásoktól, merthogy baleset esetén a vékony szénszálas anyag természetesen nem felel meg a biztonsági előírásoknak. Az autóban két utas és néhány csomag fér el, és bár az autó összesen alig több mint 52 lóerő – kettő darab, egyenként 20kW-os elektromos kerékagy-motor biztosítja neki az erőforrást –, a könnyű kasztnit azonban mégis képes úgy felgyorsítani, mint a legnagyobb benzinpazarló motorok a lényegesen nehezebb sportkocsikat. Mi sem bizonyítja ezt jobban más, minthogy az Immortus mindössze 7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-s sebességre, vagyis ezen a téren valóban a legnagyobbakkal versenyezhet.
A napelem mellett egyébiránt az autó raktározni is tud valamennyi energiát, ezáltal a kombinált hatótávolsága akár az 550 kilométert is elérheti, ami minden tekintetben páratlannak tekinthető – főként úgy, hogy alkotói ezt átlagosan 85 km/h-s sebességgel kalkulálták. Az Immortus egyébiránt egy valódi autónak néz ki, ezáltal karosszériája 5 méter hosszú és 2 méter széles, amelyen 7 négyzetméternyi napelemes felület kapott helyet.
A maximális sebesség pedig…
Nyilvánvaló, hogy sportautónak nehezen titulálhatnánk egy olyan gépkocsit, amely 85 km/h-s sebességgel tud haladni, éppen ezért fontos kiemelni, hogy az ausztrál találmány 150km/h-s végsebességre képes, ami talán a nagy benzinfalókkal szemben nevetséges mérték, ellenben a többi elektromos autóhoz mérten hihetetlen teljesítmény. További nagy előnye, hogy ha erős napsütés van, tehát éppen egy kánikulai napról beszélünk, akkor az autó akár korlátlan ideig képes közvetlenül napenergiával menni akár 60-70 km/h-s sebességgel is úgy, hogy nem nyúl hozzá az akkumulátor töltöttségéhez. A tervezők úgy gondolják, hogy mivel az autóban nagyon fejlett az aerodinamika, és vezethetősége is páratlan, ezért a tulajdonosok és a sofőrök úgy érezhetik majd magukat – pláne gyorsulás közben –, mintha egy igazi versenyautó volánja mögött ülnének.
Az EVX munkáját egyébiránt a Swinburne Műszaki Egyetem külső mérnöki csapata is elősegíti, aki már korábban is készítettek több nagyobb autógyár, sőt mi több, kifejezetten versenyautók számára is napelemeket. Mivel az autó igencsak nagy figyelmet kapott a novemberi expón, ezért a cég elhatározta, hogy további fejlesztésekkel még tovább gyorsítja és fejleszti gépkocsiját, amely hamarosan akár a forgalomban is megjelenhet majd.