Már a kormány honlapján is elérhetővé vált annak a rendeletnek az előzetes tervezete, amely a magyarországi tevékenységigazoló-lapok, avagy tachográfok használatát módosítani, illetve számolná fel végérvényesen. A tervek szerint a kormány szeretné, ha minden eddiginél részletesebben és alaposabban szabályoznák itthon a tachográfokat beszerelő, valamint azokat javító műhelyen tevékenységét is – főként a csalások és visszaélések felszámolása érdekében.
Még mindig átmeneti a helyzet
Noha az uniós kötelezettség miatt 2005 óta miniszteri rendelet írja elő hazánkban a tevékenységigazoló-lapok használatát, azonban a magyar szabályok késése miatt azóta tulajdonképpen átmeneti helyzet alakult ki, hiszen a gépkocsivezetőknek a munkájuk igazolására már nem tachográfokat kell kitölteni, ellenben a munkáltatóknak a rendelet miatt még mindig meg kell csinálniuk ezeket az igazolásokat. Az új rendelet értelmében azonban a jövőben teljes mértékben eltörlik az igazolólapok kitöltésének eshetőségét, ezáltal a munkavállalóknak nem kell igazolásokat gyűjteniük arról, hogy pontosan mivel is foglalkoztak, amikor nem az AETR hatókörébe tartozó gépjárművet vezették. Ez a személyiségi jogok szempontjából bölcs döntés, ugyanakkor sokkal bonyolultabbá teszi az érintettek életét.
- Csomagszállítás: dltmove.hu
Ebből kifolyólag az igazolásokat a munkáltatónak már nem kell a jövőben kiállítania, a gépkocsivezetőknek viszont mégis el kell számolnia majd a korábbi 28 nap minden egyes percéről. Korábban minden egyes szabadság, de még a betegszabadság is egy munkáltatói aláírás segítségével igazolásra került, azonban most minden egyes cégnek új módszert kell bevezetnie arra, hogy miként igazolhassák a gépkocsivezetők így eltöltött napjait.
Szigorúbban ellenőriznék a tachográf műhelyeket
A kormány tervezetéből kiderül, hogy a jövőben minden eddiginél szigorúbban szabályoznák és ellenőriznék a tachográf műhelyek munkáját, amelyek a tevékenységigazoló-lapok kiértékelésével, illetve a hozzájuk kapcsolódó készülékek javításával foglalkoznak. A rendelet új fogalomként vezetné be a tachográf műhely elnevezést, mely jelzőt azok a helyek kaphatnák meg, ahol a közlekedési hatóság engedélyével végeznek tachográf szerelést. Ehhez kapcsolódóan megjelenne hazánkban egy új szakma is, ami ebből kifolyólag a tachográf szerelő lenne.
Noha tachográfot eddig is csak olyan emberek szerelhettek, akik rendelkeztek hatósági engedéllyel, azonban a jövőben külön képesítéssel rendelkező személyeket képeznek ki erre a célra, amihez vélhetően egy OKJ-s képzést is indít a kormány. Ezen felül a plombák megbontásához kapcsolódó szerelési munkálatokhoz további képesítésekre lesz szükségük a szakembereknek, ezáltal a jövőben igazolni kell már az adott készülékre szóló jogosultságot, a műszaki feltételeket, valamint azt is, hogy az adott egyén szerződésben áll-e a készülék gyártójával.